Projekty

Motýlí farma

Projekt byl realizován ve školní roce 2015/2016 pracovištěm Jesenická 11 za finanční podpory Nadačního fondu Zelený poklad "Nás učí příroda"

Cíl projektu:
V části z jedné heren vybudování malého terária pro líhnutí motýlích larev, na školní zahradě vytvoření zákoutí s kvetoucími keři a stromy, kde by bylo možné pozorovat motýly a další hmyz v jejich přirozeném prostředí. Cílem je podnítit a podpořit v dětech touhu poznávat přírodu a vytvořit si k ní trvalý a pozitivní vztah. Do vybudování farmy a zákoutí budou zapojení nejen zaměstnanci mateřské školy s dětmi, ale i rodiče dětí a příznivci mateřské školy.

Popis:
Motýlí terárium - do herny bude umístěn látkový válec, ve kterém pro housenky budou připraveny květiny , na nich budou umístěny larvy. Během doby přibližně tří týdnů budou všichni společně sledovat proměnu kukel v motýly. Motýly budeme krmit, pozorovat, sledova jejich vývoj. Potom budou vypuštěni na zahradu na kvetoucí keře.

Kout s kvetoucími keři - na školní zahradě ležící ve vnitrobloku sídliště Lochotín mezi panelovými domy chceme vytvořit vhodné prostředí na to, aby se k nám naši motýli po vypuštění vraceli, proto chceme vysadit několik keřů, protože máme na zahradě jen několik jehličnatých a listnatých stromů. Vybrali jsme takové keře, které nekvetou současně, ale postupně od března do června. S dětmi budeme pozorovat postupné rozkvétání keřů a zároveň život hmyzu na nich a kolem nich, zejména chování motýlů. V blízkosti keřů chceme umístit přirodní učebnu - dřevěné stolky, na kterých budeme s dětmi malovat, modelovat a tvořit z hlíny - inspirací bude přímý kontakt se životem v našem kvetoucím zákoutí.

Sázení stromků, keřů a instalace zahradní pozorovatelny (učebny) provedeme svépomocí. Děti budou mít možnost sledovat postup prací, zapojit se včetně péče o keře.

Popis projektu včetně harmonogramu a aktivit pro jednotlivé měsíce:

Září:

  • seznámení rodičů s projektem na třídních schůzkách
  • založení koutku na zahradě s keři, brigáda s rodiči
  • péče o vysázené stromy a keře s dětmi
  • vytvoření přírodní učebny

Říjen:

  • soutěž "O nejkrásnějšího motýla" - volná tvorba, výstava prací
  • návštěva entomologických sbírek - Muzeum
  • pozorování hmyzu

Listopad:

  • koláž z přírodnin "Postýlka pro broučky z listů"
  • zazimování zahrady, úklid
  • "Zavírání zahrady" - stopovačka, tvoření domečku pro broučky z přírodnin na zahradě

Prosinec:

  • návštěva Akva-tera Palackého nám.
  • "Zimní zahrada" - malba temperovými barvami - kmeny, polepení vlizelínem (sníh)

Leden:

  • četba z knihy "Broučci" Jan Karafiát
  • práce s encyklopediemi hmyzu, názvy, srovnávání způsobu života
  • návštěva knihovny - publikace a knihy o hmyzu
  • hmyz - výtvarné techniky

Únor:

  • výroba hmyzu z papírových ruliček
  • karneval - téma "Motýli a jejich kamarádi"
  • pozorování mravenců
  • "Motýlí větev" - tvoření z papíru

Březen:

  • "Otvírání zahrady" - jarní úklid, úprava a dovýsadba do přírodní učebny
  • pozorování ploštic
  • pozorování kvetoucí vrby

Duben:

  • kvetoucí keř - malování na zahradě
  • pozorování rozkvetlé magnólie a hmyzu okolo - vytvoření fotoseriálu
  • výroby motýlích kukel - technika kašírování
  • výlet do botanické zahrady

Květen:

  • malování mravenců v trávě
  • pozorování kvetoucího šeříku, hmyzu okolo něho
  • instalace domečku pro čmeláka na zahradě
  • pozorování hmyzu
  • návštěva zahrady zámku Kozel
  • realizace látkového válce na třídě, pozorování kukel v látkovém válci, vypuštění na zahradu

Červen:

  • pozorování a malování motýlů na motýlím keři
  • pozorování čmelínu a jeho obydlování
  • práce s keramickou hlínou na zahradě - motýli, čmeláci a další hmyz
  • fotografování motýlů, určování druhu podle encyklopedie, realizace výstavy s popisky
  • exkurze na Motýlí farmu u Františkových Lázní
  • pozorování kukel motýlů, vypouštění do zahrady (dle aktuálního stavu pokračování z května)

Červenec, srpen:

údržba přírodní učebny a pozorování v návaznosti na prázdninový provoz

Září:

  • přivítání nových kamarádů ve školce
  • seznámení nových rodičů s projektem a prokračováním aktivit navazujících na projekt